Team Nora

PosingPosing

Järkkäsin lauantaina ensimmäiset Team Noran bikini fitness posetreenit.

Kerroin lajista ja siihen kuuluvasta lavaesiintymisestä. Haluan treeneihini asioita ja oppeja myös hieman syvemmältä ja auttaa tyttöjä löytämään esiintymisen ilon! Posetreenini tuleekin olemaan aina jollain tietyllä teemalla.

Itse pyrin ottamaan jokaisesta kisasta opikseni ja parantaa suoritustani kisakisalta. Koskaan ei ole valmis ja se tästä hauskaa tekeekin. Treenaan pelkkiä poseja ja esiintymistä viikoittain. Itse olen kokenut kisapäivänä jos jonkin moisia tunteita, suurta iloa, surua, jännitystä, onnistumista, pettymistä, ja yllätystä. Se miten niistä selviää ja miten parantaa seuraavaan kertaan, vaatii kilpailijalta harjoitusta ja keinojen etsimistä. Ylipäätään koko kilpaileminen vaatii kilpailijalta suurta ”pitoa kypärään” niin kuin Jutta Gustafsberillä on tapana sanoa. Ja yhdyn noihin sanoihin 110 %. Lavaesiintyminen on se , mihin koko treenikausi ja kisadietti tähtää, silloin kaiken on mentävä putkeen. Siksi sen harjoittelu on tärkeää.

Lauantain aloitimme ryhdin etsimisestä ja vatsan sisään ”imemisestä”.. kuulostaa helpolta, mutta vaatii harjoittelua jokaiselta kilpailijalta. Harjoittelimme myös kävelyä, joka sekin kuulostaa helpolta, mutta kun yhdistämme siihen noin 10 centin korot, pientäkin pienemmän kisa-asun eli bikinit, jännityksen yms.. niin muuttuukin perus käppäily yllävän vaativaksi. Kävimme läpi T- kävelyn perusteita. Loppupuolella saimme mukaan myös ihanan Eveliina Pölläsen. Evellä on pitkä taitoluistelu kilpailutausta ja nykyisin hän kilpailee Fitnesissä (syksyllä Eve sijoittui SM 3). Eve on mm. koreografi, sertifioitu NLP valmentaja ja life coach. Teimme mm. mielikuva harjoituksia ja saimme neuvoja ilmehdintään ja esiintymiseen.

Saimme ihanaa palautetta treenien jälkeen ja voimme Even kanssa luvata, että jatkoa on tiedossa. Suunnittelemme parhaillaan kalenteria ja rantaudumme myös muihin Suomen kaupunkeihin. Ilmoitan tapahtumistani netti sivuillani www.teamnora.fi ja facebook Team Nora sivulla.

Nämä treenit on tarkoitettu bikini fitness kilpailijoille ja kilpailua harkitseville tytöille. Ei tarvitse olla valmennuksessani, jotta voi liittyä jengiin mukaan. Lauantaina mukana oli jo kilpailleita ja ensi vuonna kilpailevia tyttöjä. Ja oli porukassamme myös valmennuksessani oleva tyttö, jolla tavoite on FASTin Fitness Malli kisa ensi syksynä. Sekin vaatii esiintymistaidoilta paljon!

 Poseeraaminen on asia jota ei voi koskaan harjoitella liikaa. On tärkeää tietää mitä lavalla tulee tapahtumaan ja mitä tapahtuu missäkin järjestyksessä.

Ensiksi kilpailijat tulevat lavalle numero järjestyksessä ja jokainen kilpailija esitellään. Tämän jälkeen seuraa vertailut numero järjestyksessä (yleensä 5 tai kuuden ryhmissä), poseeraukset tehdään tuomarien pyynnöstä edestä, sivulta, takaa ja toiselta sivulta. Kun jokainen kilpailija on käynyt vertailussa vertailu alueella, pyytää tuomarit vielä lisävertailuihin tyttöjä. Ensimmäisen vertailun tytöt ovat yleensä kisan parhaimpia tyttöjä. Kun tuomarit ovat suorittaneet tarvittavat vertailut, siirtyvät tytöt pois lavalta odottelemaan tietoa, ketkä kuusi kilpailijaa on finaalissa. Finaaliin päässeet tytöt kutsutaan lavalle numerojärjestyksessä ja jokainen tekee oman t- kävelyn. T- kävely saa kestää ainoastaan 30 sekuntia, liikaa aikaa ei siis ole ja toivottavaa on että kaikki menee nappiin tuossa puolessa minuutissa.

Poseeraaminen voi aluksi tuntua helpolta, mutta se vaatii useita tunteja harjoittelua, jotta kaikki palaset saa loksahtamaan paikoilleen. Se on monen asian summa, johon vaikuttaa mm. korkokengillä kävely, ryhti, esiintyminen, ilmeet, hymy jne..

Kunnon ja esiintymisen lisäksi tärkein on hymy! Kukapa tykkäisi katsoa ”myrkyn niellyttä” esiintyjää.. hymy tuppaa kuitenkin liian usein unohtumaan. Näin kävi myös itselläni ensimmäisellä kerralla ja vitsi sentään että se söi naista! Normaalisti koen olevani iloinen ja hyvällä meiningillä varustettu tyyppi. Väitän, että jännitys on syy, mikä hymyttömyyden taustalla usein lavalla lymyilee..

Moni kilpailija törmää jäätävään jännitykseen. Jännitys oli asia, joka myös ekoissa posetreeneissäni tuli esille. Pieni jännitys kuuluu asiaan, mutta sen yltyessä pahaksi, voi se pilata täydellisesti upean ja kovalla vaivalla hankitun kunnon. Usein jännitys saattaa tulla yllättäen ja iskeä juuri ennen lavalle menoa. Asian tiedostamalla ja työstämällä, jännitystä voi pienentää. Kilpailukokemus auttaa myös asiassa. Juttelimme jännityksestä ja sen hallitsemisesta.

Kilpailupäivä ja lavaesiintyminen, on se hetki jolloin on aika näyttää suurella työllä hankittu tulos. Ihmisiä on paljon katsomossa ja he odottavat näkevänsä hienon ”shown”. Jokainen upea kilpailija on sen ”shown” päähenkilö. Lavalla olosta ja esiintymisestä pitää nauttia, jotta ”show” onnistuu omalta osalta parhaiten.

Loppuun haluan vielä sanoa, että jokainen kilpailija on oma persoona, ainutlaatuinen ja oma upea kilpailija. Ei ole kahta samanlaista esitystä, jokaisella meistä on omanlainen tapa ja tyyli esiintyä, vaikka olisimme saaneet täysin saman opin.

Lavalle nouseminen vaatii suurta rohkeutta ja jo pelkästään sinne kapuaminen on monelle suuri itsensä ylitys! Nautitaan siis siellä olemisesta!

Menossa mukana